Håll din utombordare i gott skick

Den stora majoriteten av alla som seglar idag har även en motor av något slag ombord, antingen en inombordare eller en utombordare, varav det senare är något vanligare. Som segelfantast är kanske inte utombordaren den första prioriteten när man lägger i båten om våren, men den kan vara en viktig (och ibland oumbärlig) hjälp vid stiltje eller när man ska lägga till. Det är därför viktigt att se till att ens utombordsmotor är i gott skick, så att man kan använda den utan problem när man väl behöver den.sailboat-543046_640

En sak du bör kontrollera inför starten av varje säsong är att död mans grepp fungerar. Detta är en säkerhetsfunktion som innebär att motorn bryts om du till exempel skulle falla överbord. Ett bra tips är att ha ett extra grepp i reserv, eftersom du annars inte kan starta motorn om något skulle hända med det första. Något annat som du bör göra någon gång varje år är att byta bränslefiltret. Om det bildas kondens på filtret startar nämligen inte motorn, eftersom det då kommer vatten i bränslet.

Det finns också saker du bör ordna redan när du tar upp båten inför hösten. Då är det till exempel viktigt att byta växelhusolja. Detta eftersom saltvatten kan ha läckt in och blandats med oljan under sommaren, och detta kan skada motorn i längden eftersom lagren skär. Du kan vid samma tillfälle passa på att smörja propelleraxeln och andra rörliga delar, så att de inte skär ihop eller rostar. Slutligen bör du kontrollera att slangklämmorna inte har rostat, eftersom det kan leda till att bensin läcker ut. Detta är naturligtvis dåligt av flera skäl – du kan få bensinstopp när du behöver motorn, du kan spilla ut bensin i naturen och orsaka skador på djur- och växtlivet, och det kostar dig pengar eftersom du förlorar bränsle.

Om man seglar för att man är miljövän, och tycker om tanken på att ta sig framåt utan att det går åt något bränsle, kan det vara värt investeringen att dieseloptimera sin båtmotor. På det sättet drar nämligen motorn mindre bränsle när man använder den, så att man inte behöver ha lika dåligt samvete de sällsynta tillfällen då man drar igång den. Du kan få hjälp med dieseloptimering på Dieselkraft.se.

originmag